Ana Sayfa  |  Hakkmzda  |  Dernek Tz |  Ynetim Kurulu  |  letiim

Anasayfa Faaliyetler Trkiye Balkanlar Iletisim Yazarlar Arsiv
Anasayfa
Duyurular
Faaliyetler
Trkiye
Yunanistan/B.Trakya
Bulgaristan
Makedonya
Kosova
Arnavutluk
Bosna/Sancak
Romanya
Karadag
Diger lkeler
Balkanlar
Trk Dnyasi
Konuk Yazar
Iletisim
Yazarlar
Foto Galeri
Videolar
Arsiv
Strateji/Egitim
ne kanlar
Dviz  
  Dolar : 5.5398
  Euro : 5.1998
Hava  
 
 
Video  
NURI PASAYI TANI...
RUBASAM YK zcan...
Balkanlar Benim Y...
RUBASAM Bsk. Veki...
zcan Pehlivanogl...
RUBASAM YNETICIS...
HH LIDERI LTFI ...
RUMELIYE ELVEDA...
ELVEDA RUMELI-SKY...
ELVEDA RUMELI SK...
S. Krs  

Makalenin Detay

Ana sayfaya Dn

Patrikhane, Atina, Moskova atismasi Glgesinde Yunanistanda Anayasa Degisikligi
.
08.02.2019



Yunanistan, anayasasinda degisikliklere gitme girisiminde ve degisikligin en arpici yani din ve devlet islerini birbirinden kesin izgilerle ayirmak olacak. Hukuk devletinin kuvvetlendirilmesi ve zgrlklerin genisletilmesi ana prensibiyle yapilacak degisiklik, cumhurbaskaninin halkoyuyla seilmesi, milletvekillerinin sadece iki dnem iin seilmesi, basbakanin milletvekili olmasi zorunlulugu gibi yenilikler getiriyor. Ancak bunlara gre referanduma gidilmesini gerekli kilacak seeneklerin arttirilmasi ve laiklik izgisine kayisi dzenleyen degisiklikler daha dikkat ekici grnyor. nk devletin din alanindaki tarafsizliginin pekistirilmesi de alti izilen prensiplerden biri. Eger bu prensip, baskaca nedenleri gizlemek iin belirlenmemisse Bati Trakya Trklerinin, Yunanistanin deyimiyle Mslman Helenlerin ve Yunanistanin diger blgelerinde yasayan Trkler ile diger dini azinliklarin hak, zgrlk ve hukuklarinin isleyisinde byk agdas gelismeler de bekleyebiliriz. Azinliklar sz konusu olunca beklentiye girmemek gerekir. (Mftlk makaminin statsne dnk yetki azaltma abalari ise sregelen bir sre.) Bu makalede ise baskaca nedenleri analiz edecegiz. Fener Rum Patrikhanesinin Yunanistandaki anayasa alismalarina verdigi siddetli tepki ve konjonktrel gelismeler, siradan bir anayasa degisikliginin sz konusu olmadigi izlenimi veriyor.

Degisiklikte referanduma gidilecek durumlarin esitlendirilmesi ayri bir inceleme konusu.[1] Referandum konusu, Makedonya isim anlasmasinin Yunanistanda yrrlge girmesiyle baglantisinin kurulmasi durumunda yeni tartismalar doguracaktir. Isim Anlasmasi/Prespa Anlasmasinin yrrlge giris kosullarini Makedonya byk lde karsiladi ve sira Yunanistana geliyor. Yunanistan Savunma Bakani Pannos Kammanos zaten mevcut durumda da referanduma gidilmesini savunuyordu. Bu ok hassas konuda eski Disisleri Bakaninin[2] konuyla ilgisiz olmasi gereken kisilere verdigi vaatlerin ne lde iprasi baglayacagi belirsiz ama zaten Anlasmayi parlamentodan geirme ihtimali yok gibi. Parlamentodan gemeyen bir hususun sandik gvenligi saglanmis bir referandumda halkin onayini almasi daha da dsk olasilik. Konu iprasin iktidarina mal olabilir. Ama Kibris sorunu gibi halkina, parlamentosuna kabul ettiremedigi anlasmayi, kendi lehine olan kosullar baki kalmak suretiyle yeniden mzakereye ama stratejisi izleniyorsa, gidisat farkli seyredebilir. O zaman da Makedonya Basbakani Zoran Zaev hayirla yd edilir.

Anayasada kilise ve devletin islevlerinin net sekilde tanimlanmasi konusu ise simdiden bir takim anlasmazliklara yol ati. Anlasmazlik Yunanistan Kilisesi ile hkmet arasinda degil. nk aralarinda bir mutabakat saglandigi yapilan basin aiklamasindan anlasiliyor.[3] Ancak Fener Rum Patrikhanesi, kendi bilgileri disinda yapilan rahatsizliktan duydugu memnuniyetsizligi basinla da, Yunanistandan izahat vermek iin gnderilen Bakanla da, [4] Yunanistan Basbakani Aleksis iprasla da paylasti.

Yunanistan kilisesi bagimsizligini mi vurguluyor?

Yunanistanda iktidarda bulunan Syrizanin degisiklik nerisi, Yunanistan Anayasasinin 3. maddesini dogrudan ilgilendiriyor. Yeni anayasada Ortodoksluk inancinin devletin resmi dini oldugu hususu korunacak ancak devletin dini aidan tarafsiz bir tutum takinacagi belirtilecek ve din-devlet iliskileri kesin bir dille ayrilacak. Tm resmi kurum ve kuruluslarda dini yeminin yerini sivil yemin alacak. Aleksis ipras, hem Ocak 2015 hem de Eyll 2015 seimlerinden sonra parlamento treninde dini ritel istemedigi, sadece yemin ettigi hatirlanacaktir. Kritik olan yeniliklerden bir digeri ise din grevlilerinin maaslarinin devletin aylik deme planindan ikarilarak Kiliseye bagli bir fona aktarilacak denekten karsilanacak olmasi.

Din grevlilerinin yillik maaslarinin tutarinin 210 milyon Euro oldugu belirtiliyor, anlasilan bu rakam yillik denek olarak verilecek. Basina yansiyan bilgilerde denk gelmedigimiz husus ise devletin Kiliseye bagli fona aktarim yapip yapmayacagi hususu. Nitekim son Soros krizinde, Disisleri Bakanliginin btesinden Kiliseye para aktarildigi, eski Disisleri Bakani Nikos Kotzias tarafindan aiklanmisti. Yani dzenlemenin mali bagi kesmedigi ama din adamlarinin devlet memuru sayilmayacagi ynnde sekillendigi izlenimi ediniliyor. Geri Kilise, zellikle sahip oldugu gayrimenkuller bakimindan Yunanistanin en zengin kurumu. Bahsedilen fon ise 1950lerdeki bir anlasmaya gre devlet ve kilise arasinda kurulan ve kiliseye ait arazilerden elde edilen gelirin aktarildigi ve gelirin de yari yariya paylasildigi fondur. Yine dzenlemeye gre bir mal varligi devlet tarafindan alindiginda, Kilise bu mal varligina iliskin iddialarini geri ekecek. Bu da Yunanistan Anayasasinin zel Mlkiyet, Arkeolojik ve Dini Yerler basligi altinda dzenlenen 18. maddesini ilgilendirdigi lde kritik olarak degerlendirilebilir. Ama nemli olan Yunanistan Ortodoks Kilisesinin hkmetin nerdigi degisiklikleri kabul etmis olmasi.

Yunanistan Ortodoks Kilisesi Baspiskoposunun 1998deki cumhurbaskaninin da stnde devletin basi olarak tanimlanmak istemesi[5] ya da 1981de Papandreunun trilyonlara varan serveti olup da vergi dahi demeyen kilisenin gayrimenkullerine el atmak istemesi sirasinda yasanan byk kavgadan sonra geldigi asama dikkate deger bir durum. Ne 1981de Papandreu ne 1998de Kostas Simitis laiklik ynnde bir adim atmamis ya da atamamisti. Simdi ise dogrudan Yunanistan Ortodoks Kilisesi Baspiskoposu Ieronomios ile Yunanistan Basbakani ipras arasinda din adamlarinin maaslari, Kilisenin varliklari, devlet ile din islerinin dzenlenmesi konularinda mutabakata varilan 15 maddelik bir anlasma sz konusu.

Kuskusuz ki Yunanistan Ortodoks Kilisesinin bu anlasmaya razi olmasi kendi basina ve ayri olarak ele alinmasi gereken bir konu. Bu Kilise adina bir geri adim olarak grlebilir mi, sorusu zaten konunun en can alici yani. Burada karsilikli bir takim menfaatlerin dikkate alindigi dsnlebilir. nk Kilisenin geri adim atmasini gerektirecek bir kriz basina yansimadi. Elbette sinir disi edilen Rus diplomatlar meselesinde adlari geen din grevlilerini hari tutuyoruz. Kilisenin yerlesik hak ve hukukunun anayasa haricinde gvenceye alindigina sphe yok. Ama anayasal gvenceden vazgeme; hele ki devlet basi makami isteginden sonra gelinen bu nokta ne tr gvenceler karsiliginda kabul edilmis olabilir?

Bu gelismenin Yunan Kilisesinin kuruldugu ilk gnden bu yana Fener Rum Patrikhanesi ile olan mcadele ve sorunlariyla ilgili olabilir mi?

Yunanistan her zaman Fener Rum Patrikhanesinin destekisidir ama Yunanistan Kilisesi kuruldugu gnden bu yana Patrikhane ile rekabet iindedir. Kendisi 5-6 milyon cemaatin kilisesiyken siralamada 1500 kisilik cemaati olan Patrikhanenin arkasinda yer almayi; patrikhane olamamayi hazmedemedigini gelmis gemis Baspiskoposlarin ifadelerinden anlamak mmkn. Atina ziyareti esnasinda 4 Ekim 2018de Patrik Bartholomeos onuruna dzenlenen etkinlige[6] Atina Baspiskoposu ve metropolitlerin katilmayip baska bir etkinlige gitmeleri, ertesi gn iin de bulusma planlamanin mmkn olmadigi gerekesiyle Baspiskopos tarafindan ziyaretin reddedilmesi[7] ve Aziz George Kilisesi nedeniyle dogan kutsal kriz, nicedir sren gerginligin son isaretleri olarak grlyor. Ekim 2017de Atina Baspiskoposlugunun Patrik Bartholomeos aleyhine atigi dava da paylasim mcadelesinin bir baska gstergesi.

Yunanistan Ortodoks Kilisesi, otosefal yani kilise islerini ulusal dzeyde herhangi bir Patrikten bagimsiz olarak ynetebilen ama Ortodokslugu baglayici kararlar alamayan kiliselerden. Sonuta Yunanistanda bazi kiliseler Fener Rum Patrikhanesine bazi kiliseler Yunan Kilisesine bagli. Yunanistan ilk bagimsizligini ilan ettiginde elde ettigi topraklardaki kiliseler o dnem bagimsizligini ilan eden Yunan Ortodoks Kilisesine; Yunanistana sonradan baglanan adalar ruhani ve idari aidan; Kuzey Yunanistanin Bati Trakya ve Yanya blgeleri ise ruhani aidan Fener Patrikhanesine bagli. Ayni konu kiliseye ait gayrimenkuller ve buradan gelen gelirler iin de geerli. Fener Rum Patrigi Bartholomeosun itirazinin sebebi, anlasmadan kendilerinin haberi olmamasi. Ama ayni zamanda ortaya ikan dzenlemeye bakildiginda Yunanistandaki tm kiliseler Yunan Kilisesine bagliymis gibi bir durum ortaya ikiyor. Dogrusu tepkinin daha ziyade bu hususlarla ilgili oldugunu dsnmek daha dogru olacaktir. Fener Rum Patrikhanesinin Yunan Kilisesi zerindeki hak ve yetkileri, Fenere bagli kiliselerin ve gelirlerin stats gibi ayrintilar aik yazilmis olsaydi, itiraz bu denli siddetli olacak miydi?

Fener Rum Ortodoks Patrigi Bartholomeosun Yunanistan Basbakani iprasa uyari niteliginde yazdigi mektubunda anayasa degisikliginde Patrikhanenin ekmenik statsnn gz ardi edilmemesini talep ettigi; 1928de Yunanistanda yapilan yasal dzenlemelere atifla Patrikhanenin Yunanistandaki rolnn anayasal gvence altina alinmis oldugu iddiasina yer verdigi basina yansidi.[8] Buna gre Patrik Bartholomeos mektubunda, Yunanistan Anayasasinin iktidardaki Syrizanin ngrdg sekilde degistirilmesinin Ekmenik kilisenin Yunanistanla baglarinda onarilamayacak bir hasara yol aabilecegini belirterek kendi kilisesinin Yunanistan Ortodokslugunun ana kilisesi oldugunu hatirlatiyor. Haberde Yunanistanda zellikle sol evrelerin mektubu, yabanci bir lke topraklarinda bulunan dini bir otoritenin Yunanistanin iislerine karistigi ynnde yorumladigi ifadesine yer verilmesi de dikkat ekici. Yunanistan Kilisesi de mektubu hos karsilamadi.

Peki, gerekte dzenlemenin hangi yn rahatsiz etmistir. Yunanistan Anayasanin 3. Maddesi devletin dininin Ortodoksluk oldugunu belirtir ve dinin basinin da Istanbul oldugunu vurgular. Bu dzenleme Megola Idea ile de rtsr. Yunanistan Kilisesinin ve Kutsal Meclisin (1850/1928) Patriklik Senedine uygun ynetilecegi ifadesi dzenlemede yer almaktadir. Yeni dzenlemede Fener Rum Patrikhanesine bagliliga yer verilmedike Yunan Kilisesinin fonksiyonuna iliskin getirilen her bir dzenleme Patrikhanenin Yunanistan devleti iin anlamini ve Yunan Kilisesi zerindeki anayasaya da dayali yetkisini azaltacak, kayit disi birakacaktir. Kisacasi anayasada yer alacak Kilise ifadesi sadece Yunanistan Kilisesini kastetmis olacaktir. 3. madde gibi 104. maddenin yeni dzenlemedeki hali de aiklik getirilene dek Bartholomeos aisindan rahatsizlik verici olsa gerek. Bu madde sadece kesislerin yasadigi Aynaroz yarimadasinda Patrikhaneye otonomi tanir, devletin iinde ayri bir din devleti gibidir tanimlama.

Binlerce dolarla ifade edilen ve Yunanistandan Patrikhanenin metropolitleri ve Patrigine maas olarak verilmek zere gelen para hakkinda bir sphe olmadigini dsnyoruz. Ama baska para isleri de var. 2011 verilerine gre Istanbulda 950, Gkeadada 182 ve Bozcaadada 17 Hiristiyan kisi ifte vatandaslik anlasmasi olmadigi ve Yunanistanda alisma hayatlari olmadigi halde Yunanistan Sosyal Yardim ve Sosyal Sigorta Bakanligi btesinden ayrilmis bir tahsisattan Patrikhanenin onayi ve Yunanistan Baskonsoloslugu vasitasiyla aylik 1300 Euro emekli maasi aliyordu.[9] Bugn de kisi sayisi ve rakamlar degismis degil, anayasal olarak Kilise ile arasina sinir koyacak olan Yunanistanin bu demeleri aksatip aksatmayacagi hususu belirsiz. Zaten Patrik Bartholomeosu rahatsiz eden ve fkelendirenin bu belirsizlikler oldugu da anlasiliyor. Hlbuki tm bunlardan birka gn nce verdigi bir mlakatta getigimiz aylarda iprasi ziyaret ettigini anlatan Bartholomeos, Geenlerde kendisini ziyaret ettim. ok samimi bir ortam vardi. Kendisi bizi ok gzel karsiladi. demisti.[10] Demek ki ya o samimi ortama ragmen Patrikhaneyi de ilgilendiren degisiklikten bahsedilmedi ya da degisiklikteki bu hususlar hkmetin gndemine ok yeni girdi.

Yeni sorumuz, Neden simdi? olsun.

Rusya ile gerilen iliskiler etken mi?

Yunanistan aisindan konu Rusya ile yakinlasma girisimleriyle ilgili olabilir. Makedonya isim anlasmasinin Trkiye ve Rusyanin Balkanlardaki etkisini kirma amaci vurgulanirken Yunanistan-Rusya iliskilerinin gerginlesmemesi sz konusu olamazdi. En son 6 Temmuz 2018de iki Rus diplomat, Yunan din adamlariyla yalanlanan rsvet teklifi iddiasi da var- isim anlasmasini protesto eden gsteriler iin grstkleri gerekesiyle sinir disi edilmisti. Iki diplomatin da lkeye girisi de yasaklanmisti. Yunan hkmeti, Rus yetkilileri ulusal gvenligi zayiflatmak, hassas bilgileri elde etmek ve dagitmakla sulamisti. Rusya da misilleme de bulunmustu ve Yunanistanin bu kararlarinin arkasindaki gcn Washington oldugu Rusya Disisleri Bakanliginca ifade edilmisti.

Yunanistan, Rus diplomatlari sinir disi ederken ABD-Rusya gerginliginde tarafini, bu yolla belli etmek zorunda kalmis olabilir. Ancak Rusya, Yunanistan iin kaybedilebilecek bir devlet degil. Kibrista Trkiyeye karsi dengeleyici olabilmesi iin devreye yeniden Rusyayi sokma girisimlerine bakarsak milli davalarinda ne o destekisini ne bu destekisini kaybetmek istemeyen bir Yunanistan sz konusudur. Bu ayni zamanda ne ona ne buna tamamen gvenemedigi anlamina da gelir. Eyllde baslayan Rusyayla iliskileri tamir girisimleri, Brksele ve ABDye ragmen Trk Akimina dahil olma agrisiyla da srdrld. Bunu da salt ekonomik kaygilarla aiklamak mmkn degil. Fener Rum Patrikhanesinin yerlesik kilise hukukuna aykiri sekilde yani kendi yetki alaninda olmayan bir blge olmasina ragmen Kiev Baspiskoposlugunun bagimsizligini tanimasi da bu srete gereklesti.[11] Atina Kilisesi dahi daha dar kapsamda olsa bile[12] Fener Rum Patrikhanesinin bu hamlesini dogru bulmayan kiliselerdendi

Ancak buradaki esas mesele, kiliseler arasindaki atisma degil.[13] atismanin konusunun Rusya iin nemli bir milli dava mahiyetindeki Ukrayna olmasi, esas meseledir. Kaldi ki hali hazirdaki durum Rusyanin, Moskovaya bagli Ukrayna Ortodoks Kilisesi zerinden Ukraynadaki kiliseleri koruma gerekesiyle yeni bir mdahalesini de sz konusu edebilir. Ikinci olarak ise Fener Rum Patrikhanesinin muhtemelen yeni bagimsiz kiliseler olusturmayi srdrecek olmasi. nk Ukrayna ikisi zaten bu kararin ilk izdsm ve Patrikhaneler arasindaki temel anlasmazlik da diasporada kilise ama, gerekli atamalari yapma gibi hususlardaki yetki konusuydu. Moskova Patrikhanesi yetki alanlarinda olan bir yerde kilise faaliyetlerine mdahalede bulunduktan sonra dnyanin geri kalaninda kimin yetkili olacagi hususunda Moskova Patrikhanesinin tm itirazlarini da zaten yok saymis oldu. Bu, ok genis bir cografya demektir ve diasporadaki Ukrayna kiliseleriyle sinirli bir yetki genislemesinden bahsetmiyoruz. Yunanistan, Fener Rum Patrikhanesinin yeni misyonunun anayasal parasi olmak istememis olabilir mi? Eksik verileri ekleyerek yeniden yazalim: Kendisi de durusunu ABD tarafinda belirlemis olan Yunanistan, Fener Rum Patrikhanesinin 80lerden (belki 1950ler demek daha dogru olacak) bu yana Rusyanin Ortodoks dnyasi zerindeki etkisini kirma misyonundaki yeni aik, aceleci, kural tanimaz hamlelerinin doguracagi daha byk anlasmazliklarin parasi olmak istemedigi iin mi anayasasinda ilgili blmleri degistirme geregi duymustur?

Belki konu kiliselerin zerinde, daha yasamsal hususlarla ilgilidir. Ilk akla gelen Dogu Akdeniz ile Egede daha kritik gnlere karsi kendi cephesini daha gvenilir tutmak istedigi iin Patrikhane ile arasina mesafe koyuyor grnmek istemesidir. Zira Kibris Rum Ynetimi gibi Trkiyeye karsi Rusyanin destegini de ekebilmek iin bir takim hamleler gelistirdigi grlyor. Patrikhane hali hazirda Moskova ile girdigi atisma nedeniyle Yunanistan gibi denge politikasi yrtme pozisyonunu kaybetti ve tamamen ABD gdmnde grnyor. Bu husus Dogu Akdeniz ve Egeye Trkiyenin dikkatinin de artmasi gerektigini gsterir. Ya mevcut durumu da asan bir kriz ortami sz konusu ya da Trkiyenin son bazi hamleleri Yunanistan ve Kibris Rum Ynetiminde grnenden daha derin kaygi yaratti.

Patrikhaneye etkisi

Kuskusuz ki anayasa degisikliginin yarattigi kriz, Yunanistanin Patrikhaneye desteginde hibir degisiklik yaratmayacaktir. Anayasada yer bulmasa dahi bu baglilik Trkiyeyi de ilgilendiren pek ok husus nedeniyle srecektir.

Fener Rum Patrikhanesi, anlasiliyor ki sonularini gze aldi ama Kiev Baspiskoposlugunun bagimsizligini tanimakla Rus Patrikhanesinin tepkisini ekti ve ayinlerde esitler arasi birinci olarak anilma ayricaligini kaybetti.[14] karistik komnyondan ikarilmak aslinda Ortodoks bakis aisiyla ayinlerde anilmamaktan daha ileri bir anlam ifade ediyor ancak henz tam da aforoz ifadesi kullanilmadi. Ama diaspora Ruslarinin Fener Patrikhanesine bagli kiliselere gitmeleri de yasaklandi. Diger Ortodoks kilise ve patrikhaneleri de zellikle Kiliseyi, inanci stratejik konulara alet etmesi ve kutsal kurallara riayet etmeyip tek yanli karar almasi gerekesiyle Fener Rum Patrikhanesini elestiriyor. Sonraki hamlelerinde kendisini Ortodoks dnyasinda yalniz birakilip salt Evanjelist ve Protestan siyasiler tarafindan desteklenirken bulabilir. Patrikhane ekmeniklik iddiasini kuvvetlendirmek iin giristigi hamlelerden zararli ikmis grnyor. Lozan hkmlerini asarak baska devletlerin i islerine karismasi gibi hususlar da ayri konu.

Yunanistan Otosefal Ortodoks Kilisesi ile ekismeleri yeni degil ama Yunan Kilisesinin simdi Yunanistanda devletle pazarlik yapan ve dinle ilgili konularda karar verici makam haline gelmesi yeni bir durum. Bu erevede Yunanistan hkmetinin giristigi anayasa degisikligini son grenen olmasi, Fener Rum Patrikhanesi iin agir bir darbe olsa gerek. nk pazarlik yok, nceki haklarina iliskin gvence veren n grsme yok. Kendine bagli Yunan Kilisesi kadar sz hakki yok Ancak bir yandan da Trkiyenin dini bir kurumunun baska bir devletin dinen kendini bagli ilan ettigi bir merkez olmasi anlasilir degildi. Bir yanlis baska bir yanlisi dzeltiyor olabilir. Ama bunu sylemek iin de erken olabilir. ABDnin yeni hamlelerini beklemek gerekir

 

[1] Gzde Kili Yasin, Yunanistan Isim Anlasmasini Hangi ogunlukla Oylayacak?, 4 Temmuz 2018, http://soyledik.com/tr/analiz/7451/yunanistan-isim-anlasmasini-hangi-cogunlukla-oylayacakgozde-kilic-yasin.html

[2] Gzde Kili Yasin, Yunanistanda Makedonya Krizi, Soros Srprizi, Diplomatik Gzlem, Kasim 2018

[3] https://tr.sputniknews.com/avrupa/201811101036086006-bartholomeos-yunanistan-kilise-devlet-ayrilik/

[4] Patrik Bartholomeos iprasin bakanini azarladi, Sabah, 13 Kasim 2018; Fener Rum Patrigi Bartholomeos: ipras beni hor gremez, 13 Kasim 2018, https://tr.sputniknews.com/avrupa/201811131036117987-fener-rum-patrigi-bartholomeos-cipras-beni-hor-goremez/

[5] Yunanistanda laiklik kavgasi, 8 Mayis 1998, Hrriyet

[6] evrenin korunmasina ok ynl katkisindan dolayi Patrik Bartholomeosa Konstantinopolis Birligi (!) tarafindan dl verildi ve mr boyu onursal baskani ilan edildi. dl treninde ABD Yunanistan Bykelisi Jeffrey Piat, Yunanistanin eski Basbakanlari (geii hkmetlerde) Panayiotis Pikramennos, Vasiliki Thanou ve eski bazi bakanlar hazir bulundu. Atina Baspiskopuslugu trene temsilcisini gnderdi.

[7] Τι κρύβεται πίσω από την κρίση στις σχέσεις Βαρθολομαίου Ιερώνυμου, 5 Ekim 2018, http://newpost.gr/ellada/697424/ti-krybetai-pisw-apo-thn-krish-stis-sxeseis-bartholomaioy-ierwnymoy

[8] Nikolaos Stelya, Bartholomeostan iprasa laiklik muhtirasi!, 27 Kasim 2018, https://www.batitrakya.org/yazar/nikolaos-stelya/bartholomeostan-ciprasa-laiklik-muhtirasi.html

[9] Ayrintili bilgi ve belge iin bkz. Bojidar Cipof, Batmis Yunanistan, Istanbul Rumlarina Maas Vermeyi Aksatmiyor, 26 Ekim 2011, https://www.21yyte.org/tr/merkezler/islevsel-arastirma-merkezleri/teostrateji-arastirmalari-merkezi/batmis-yunanistan-istanbul-rumlarina-maas-vermeyi-aksatmiyor

[10] https://www.timeturk.com/patrick-bartholomeos-ile-turkyilmaz-arasinda-cipras-sohbeti/haber-374561, 12 Kasim 2018

[11] Gelismelerin siyasi ve teolojideki yeri iin bkz Gzde Kili Yasin, Ortodoks Paradoks: atisan Medeniyetler ve Blnen Kiliseler, Diplomatik Gzlem, Ekim 2018

[12] Diger kilise ve patrikhaneler, Fener Rum Patrikhanesinin kendi kanonik blgesinde olmayan kiliselere mdahalesini dogru bulmadiklarini ok daha net ifadelerle aikladilar. Antiochian Holy Synod Rebukes Constantinoples Unilateral Actions, Stresses Need For Pan-Orthodox Synaxis, (Antakya Patrikhanesi) 6 Ekim 2018, http://orthochristian.com/116275.html; met. Seraphim of Piraeus: Constantinople Has No Right To Hear Appeals From And Grant Autocephaly To Ukraine, 23 Ekim 2018, http://orthochristian.com/116748.html; Bulgarian Metropolitan: Ukrainian Unification Council is Non-Canonical, 15 Aralik 2018, http://orthochristian.com/117941.html; An Examination Of The Issues Brought Up By Patriarch Irinej Of Serbia In His Letter To Ecumenical Patriarch Bartholomew, 13 Agustos 2018, http://orthochristian.com/116702.html

[13] Ukraynanin Sirbistan, Yunanistan, Bulgaristan gibi bagimsiz ve milli bir kilise istemesinin de hakli bir talep oldugunu belirtmek gerekir. Ama Ukrayna Baspiskoposlugunun bagimsiz olamadigini, Fener Rum Patrikhanesine baglandigini eklemeliyiz. 

[14] Ένα βήμα πιο κοντά στο σχίσμα Μόσχα και Φανάρι, λόγω Ουκρανίας, http://newpost.gr/kosmos/693744/ena-bhma-pio-konta-sto-sxisma-mosxa-kai-fanari-logw-oykranias



Facebook! da Payla   Twitter! da Payla  

  

Bu Makale 168 Kez Okundu

Bu Makale in Toplam 1 Kii Oy Verdi...
   
Foto Galeri
 

 
Yorumlar Yorum Yaz

Bu Makale in Henz Yorum Yaplmam.lk Yorumu Siz Yapmak in Tklaynz

Bu Yazara Ait Dier Makaleler
Yunanistandaki iktidar deiimi Trkiyeyle ilikileri nasl etkiler?
Mitsotakis Dneminde Trkiye-Yunanistan likileri
Fener Rum Patrikhanesi Antik Kiliselere de Papaz Atamaya Basladi
Gzde Kili Yasin: Su An nemli Olan Trkiyenin Kendi Deniz Egemenlik Alanlarini Kimseye Terk Etmemesidir
Kibrista yeni bir yol gerekiyor
Balkanlarda Jeopolitik Kavga
Yeni Makedon Kimliginin Insasi iin Makedonya Kilisesi Forml
ABDnin Yunanistana Yatirimlarinin Validasyonu: Kuzey Makedonya Cumhuriyeti
Yunanistan Neden Lozan Antlasmasinin gncellenmesini istemiyor?
@GzdKlcYsn Erdogan-ipras grsmesi, Yunanistanin Kibristaki pozisyonuna iliskin bilgi verecek
21.nci Yzyil Basinda Balkanlar - 7
Yunanistanda Siyasi Kriz ve Kritik Gvenoyu
Son Milli Kahraman Denktas
21.nci Yzyil Basinda Balkanlar - 5
Trkiye-Yunanistan gerginligi: Ege Adalarinin aidiyeti Gzde Kili Yasin
En ok Okunanlar  
Yazarlar  
GVENL BLGE
Sheyl OBANOGLU
KKTC Cumhurbakanndan ters ke!
Atillla ILINGIR
Gagavuz Trkleri ile ilgili hi bilmedigimiz gerekler
Nevvl SEVINDI
Yunanistandaki iktidar deiimi Trkiyeyle ilikileri nasl etkiler?
Gzde Kili YASIN
Nedir Bu Asimetrik Tehdit? - 4
Sleyman ZMEN
KIBRIS SORUNUNUN BASLANGI NOKTASI YUNANISTANDAKI EKONOMIK KRIZ
Prof. Dr. Ata ATUN
Rza Mollov Kimdir (BRAM AHMED)
Metin EDIRNELI
Uzay Hukuku ve Bilinene Yolculuk
Mert NSAL
BIR GMENLIK HIKAYESI
Hseyin BASKIN
E-mail Listesi  

Ad Soyad

:

E-mail

:

Anket  
 

 

Rss | Sitene Ekle | Reklam |Knye |Gizlilik lkeleri |Bize Ulan
Sitemizdeki yaz, resim ve haberlerin her hakk sakldr. zinsiz, kaynak gsterilmeden kullanlamaz.
Web Tasarm

Haberler Haber Siteleri Haberler Haber Siteleri