Ana Sayfa  |  Hakkmzda  |  Dernek Tz |  Ynetim Kurulu  |  letiim

ne kanlar
. . . . . . . . . .
VEFAT ve BASALII
Makedonyada ekilen "Bal Kaymak Filmi Vizyona Girmek in Gn Sayyor"
Naim Sleymanolunun mezar DNA testi iin alacak
Avukat Yazar Mustafa Bayramaliyi Kaybettik
Gmlcinenin Yunanistana ilhak trenlerle kutland
Makedonyada Gen Kalemler futbol takm 2. Lige Ykseldi
Bosnann en eski Mslman mezarl gn yzne karlyor
Hasan TAHSNi Rahmetle Anyoruz

Odessa izlenimleri
04.12.2013

Gn aarmak zere...

Her dakikas hareketli geen stanbulda garip bir sessizlik hkim.

Havaalanna gitmek zere bindiimiz ara stanbulun cadde ve sokaklarndan geerken, bu tlsml ehrin bysne kendimizi kaptryoruz.

Gne yava yava kendini gsterirken, rengrenk ieklerle bezenmi caddeler gz kamatryor.

Atatrk Havaliman d hatlar terminaline gelmemiz fazla zaman almyor.

Havaliman yine hareketli gnlerinden birini yayor.

Yurt d harcmz alp, pasaport ilemlerini yaptrp, bizi Odessaya gtrecek olan uan bekleme kapsna yneliyoruz.

Gnlk gazetelerin balklarna gz attktan sonra, uamzn kalk vakti geliyor.

Uamza binip Odessaya doru havalanyoruz.

Trkiye ile saat fark olmad iin, saatlerimizde bir ayarlama yapmyoruz.

Odessa ismi bize hi yabanc gelmiyor.

Birinci Dnya Harbine giriimizin sebeplerinden olan Odessann bombalanmas hadisesini okul kitaplarndan renmitik.

Osmanl sularna giren Almanlara ait Goeben (Yavuz) ve Breslau (Midilli) zrhllarnn 29 Ekim 1914 ylnda Osmanl Bayra ekip, tayfalarna fes giydirerek Odessay ve Sivastopolu bombalamalar ile savaa girdiimizi hocalarmzdan dinlemitik.

Yaklak bir buuk saatlik bir yolculuktan sonra Odessa Havaalanna iniyoruz.

Havaalan fazla byk deil.

Pasaport ve bavul ilemlerinden sonra kapnn nnde bizi bekleyen rehberimizle buluup, ayn zamanda birlikte gezeceimiz kafilemizle de tanyoruz.

Rehberimiz Nahcivanl gen bir Azeri.

Kievde yksek renim gren Yksel isimli bu delikanl, ilk defa rehberlik yapyormu, bu yzden biraz heyecanl ve tutuk.

Tanma faslndan sonra bizi bekleyen otobse binip, panoramik ehir turuna balyoruz.

ehirle ilgili ilk bilgileri Ykselden alyoruz.

Odessa, bir milyon nfusu olan bir sahil ehri ve olduka yeil, caddeleri olduka geni ve bakml.

Sovyet Rusyann dier ehirleri gibi son derece byk park ve baheleri var.

Burada genellikle Rusa konuuluyor, levhalar Kiril alfabesi, ngilizce levhalar grmek neredeyse imknsz.

16.yzylda Osmanl egemenliine girmi olan Odessada, ne yazk ki Osmanldan gnmze hemen hemen hibir eser kalmam.

Kulamza ne bir ezan sesi geliyor, ne de gzmz bir cami gryor.

Yani gemiin izleri adeta silinmi.

Ukraynann para birimi Gravni.

Bir dolar yaklak sekiz Gravni yapyor.

Alverilerde Dolar ve Euro kabul etmiyorlar.

Bankalarda ilem yaptrmak bir hayli skntl...

Gravni almak iin girdiimiz bankada ilemin uzun srmesi ve bir sr evrak imzalamamz ok garibimize gidiyor.

Temmuz aynn ilk haftas olmasna ramen hava olduka gzel, ne fazla scak, nede serin, yani gezmek iin ideal bir zaman.

Odessada yaayan halkn byk bir ksm Ortodoks.

1794 ylna kadar Hac Bey ismiyle anlan bu ehrin ismi, daha sonra "Su ehri" manasna gelen Odessa olarak deitirilmi.

ehrin Hac Bey olarak adlandrld zamanlarda, hacca gidecek Mslman kafileler buradaki Hac Bey Konanda arlanr, bilahare yolcu edilirlermi.

ehirde ticari taksi olduka az.

Ulam toplu tama aralaryla salanyor.

Bayanlarn kulland eski model troleybsler halk tayor.

Eer bir taksi ihtiyacnz varsa, yol kenarnda otostop yapar gibi iaret yapyorsunuz ve zel taksilerle pazarlk ederek istediiniz yere gidebiliyorsunuz.

ehrin en byk bulvar Primorski ismi ile adlandrlm.

Odessay kuran II. Katerinann burada fazla sevilmediini anlyoruz.

Katerina heykelinde fotoraf ektirirken, halkn protesto yapt zamanlarda bu heykele gelip domates attklarn reniyoruz.

Ksa bir yryn ardndan mehur Potemkin merdivenlerinin bulunduu yere geliyoruz.

Merdivenlerin ismi Potemkin zrhlsndan geliyor.

1905 ylndaki halk ayaklanmasnda Potemkin zrhlsnda bulunan askerlerin de bu isyana karmasndan dolay merdivenlere bu isim verilmi.

Merdivenlerin ba turistlerle dolu...

Burada; Ylan, Timsah Yavrusu, Maymun ve Kartal ile gsteri yapp para kazananlar bir hayli ilgin grntler oluturuyorlar.

Merdivenlerin 200 basamak olduunu, tadilat srasnda sekiz basaman kaybolduunu, balangta 12.5 m genilikte olan merdivenlerin aaya inildike 21.6 m genilie ulatn rehberimizden reniyoruz.

Yukardan aa bakldnda paralel gibi gzken bu merdivenlerin aaya doru genilediini duyunca gzlerimize inanamyoruz.

Potemkin merdivenlerinden bakldnda liman gzkyor ve manzara ok etkileyici.

Arkamzda, Odessay Rusyann nc byk ehri haline getiren Fransz Duke de Rchelieunun heykeli bulunuyor.

Potemkin merdivenlerinden sa tarafa ynelip aalk bir alandan getikten sonra Valilik Binasna geliyoruz.

Buradaki en arpc grnt, mehur Alexandr Pukinin devlet binasna srt dnk olarak bulunan heykeli.

Heykelin srtnn devlet dairesine dnk olmas da olduka manidar ve mesaj ykl...

Rus edebiyatnda olduka nemli bir yere sahip olan Pukinin burada bir mzesinin olduunu renmemize ramen, bu mzeyi gezme imkn bulamyoruz.

Heykele baknca, bizim de aklmza Pukinin "Erzurum Yolculuu" isimli eseri geliyor ve 1839daki Erzurumun Rus igalini ve Pukinin Erzurum ile ilgili satrlarn hatrlyoruz.

Limana bakan tarafta az denize dnk bir top bulunuyor.

Bu top Krm Harbi srasnda ngilizlere kar mdafaada kullanlm.

Yol gzerghmzn zerinde, lkelerin bakentlerinin isimleri yazl olan ve bulunulan noktaya uzaklklarn gsteren kalabalk bir levhalar topluluunu gryoruz.

Genelde bu levhalarn altna gelen turistler kendi lkelerine olan uzakl arayp fotoraf ektiriyorlar.

Odessann en grkemli binalarndan biri olan Opera Binas, mimari yapsyla gerekten grlmee deer.

1884 ? 1887 yllar arasnda yaplan bu muhteem yapnn, duvarlarnn ierisine yerletirilen kselerle akustii salanm.

Opera binasnn yannda evlendirme dairesi bulunuyor.

Kapsnda limuzinlerin bulunduu bu dairenin nnde, yeni evlenecek olan birka ifte rastlyoruz.

Evlendirme dairesinde her kapda ayr ayr soru sorma gelenei olduundan, evlenme ileri uzun sryormu.

2. Dnya savanda 907 gn Alman igalinde kalan Odessa, bir hayli insann bu savata kaybetmi.

1941 ? 1945 yllar arasndaki savata canlarn veren kahramanlarn isimlerinin yazld antn nne geliyoruz.

21 m yksekliinde olan mehul asker ant, Sevcenko Parknda bulunuyor.

Bu ant grdmzde Odessaya "Kahraman ehir "unvannn bouna verilmediini anlyoruz.

Grlmee deer bir baka eser de Zenginler Kilisesi.

Olduka gsterili olan bu kilisenin nnde birka fotoraf ektirip ayrlyoruz.

Odessann en ilek caddesi olan Deribasovkaya Caddesine geldiimizde, kendimizi Beyolu stikll Caddesinde hissediyoruz.

Trafie kapal olan bu cadde gerekten ok canl...

Lokantalar, turistik eya satan dkknlar, cafeler ve i yerleri ile cadde cvl cvl.

Ressamlar, sokak mzisyenleri ve yresel kyafetleri ile ellerinde iek sepeti tayan gen kzlar, caddeye ayr bir hava veriyorlar.

Cadde de midilli at ve binek at ile turistlerin ksa bir tur yapmalar, ortama farkl bir gzellik katyor.

Birbirinden gzel faytonlar ise grlmee deer.

Deribasovkaya Caddesinde gezerken, Rusyada Caz tantan Leonid Utesovun bankta oturmu tuntan heykeline rastlyoruz.

Genelde turistler bir taraf bo olan banka oturup heykel ile poz veriyorlar.

Yine cadde de ilgin bir grnty ise tuntan yaplm bo bir sandalye oluturuyor.

On iki sandalye isimli eseri temsil eden bu sandalye de fotoraf merakllar tarafndan hi bo braklmyor.

Caddede uzun ve zevkli bir yry yaptktan sonra biraz dinlenmek zere otelimize geliyoruz.

Otelimiz ehre biraz uzakta ve denize yakn bir konumda bulunuyor.

Otele yerleip biraz istirahat ettikten sonra lokantaya iniyoruz.

Pancar, patates, havu ve lahanadan yaplm Bor orbas ilk tercihimiz oluyor.

Yemek kltr olduka iyi olan eim Hlyann tavsiyesi ile itiim bu orbann, bizim kltrmzde de bilindiini reniyorum.

Otelimizden birka yz metre ileride bulunan plaj grebilmek iin tek bama ksa bir yolculuk yapyorum.

Plaj tabir yerindeyse ana baba bir gn, yani ine atsan yere dmeyecek kadar kalabalk.

Denizin fazla keyifli olmad hemen anlalyor.

Buradan ayrldktan sonra kafileyle buluup ehre inmek iin yolda taksi bekliyoruz.

Epeyce bir bekleyiten sonra birka ara bulup Deribasovkaya Caddesine tekrar geliyoruz.

Cadde akamzeri olduu iin daha da renkli.

Kendisini makyaj ve kostm ile Katerinaya benzeten bayan ile resim ektirip hatralarmz arasna koyuyoruz.

Bu arada kemanc kyafetli bir bakas da gelenlerle fotoraf ektirerek geimini salyor.

Cadde zerinde 8 ? 10 kiinin binebildii akl arabalar dikkatimizi ekiyor.

Ara ofr ile pazarlk edip keyifli bir ehir turuna balyoruz.

Rehberimiz ngilizce konuuyor, tercmeyi ise geziye gtrdm olum Eren yapyor.

Sabah grdmz yerleri, bir de akam karanlnda grmek hepimizin houna gidiyor.

lk eczanenin, ilk hastanenin ve ilk okulun yapld caddeden getiimiz de Katerinann fazla sevilmediini rehberin cmlelerinden bir kez daha anlyoruz.

nnde durduumuz bir binaya yandan bakld zaman, binann arkasnn olmad izlenimine kaplyorsunuz.

Bina yle tasarlanm ki yan taraftan bakldnda binann derinliinin olmadn zannediyorsunuz.

Bu kk turumuzda, hikyesi bize yabanc gelmeyen "Kaynana Kprs"n de grm oluyoruz.

Kprnn; rivayet edilen hikyesine gre, kaynana gelini bir yere gnderdiinde kprnn ortasnda yere tkrr ve geline bu tkrn kurumadan gelmesini tembih edermi.

Bir saatlik ehir turundan sonra tekrar l l yanan Deribasovkaya Caddesine geliyoruz.

Artk gcmz tkenmek zere, bir an evvel otele gitmek iin ara aryoruz.

Yol kenarnda taksi bulmakta epeyce zorlansak da biraz fazlaca fiyata anlatmz taksi ile otelimize dnyoruz.

ay demleyip, Erzurumdan gtrm olduumuz ketelerle karnmz doyurduktan sonra, sabah Kieve gitmek zere hazrlklarmz yapp, derin bir uyku ekiyoruz.

Facebook! da Payla   Twitter! da Payla

Bu Makale 2842 Kez Okundu

Bu Makale in Toplam 4 Kii Oy Verdi...

Foto Galeri

Yorumlar Yorum Yaz

Bu Makale in Henz Yorum Yaplmam.lk Yorumu Siz Yapmak in Tklaynz

Bu Yazara Ait Dier Makaleler
12 EYLL VE KAYBOLAN YILLAR
CUMHURYET NSANA SAYGIDIR
ALLAH LE ALDATANLAR
DADAIN ALTIN SAYFASI, 23 TEMMUZ ERZURUM KONGRES
MLL RADE DEMOKRASYE SAHP IKTI.
ALBERTO MANGUELN GRD ERZURUM (TANPINARIN ZNDE BE EHR)
12 MART RUHU VE BEKLENTLERMZ
ZBEKSTAN ZLENMLER (ANA YURTTAN, ATA YURTA) SEMERKANT-BUHARA 3-BLM
ZBEKSTAN ZLENMLER - 2
ZBEKSTAN ZLENMLER - 1
Mahremiyet Tanmayan Vicdanszlar
Paralel kavramlar
2014 Ylnda grdm ilk manzara ve okuduum ilk haber
VATANA HASRET AHISKA
Trajik bir hayat (Metin Ayda)
En ok Okunanlar
Prof. Dr. Ata ATUN
IKBYde Referandum, Barzani, Trkmenler ve Trkiye
Dr. lhan Ylmaz CMERT
YABANCILARIN ATATRK HAKKINDA SYLEDKLER (2)
Hseyin BASKIN

Ad Soyad

Anket

Rss | Sitene Ekle | Reklam |Knye |Gizlilik lkeleri |Bize Ulan
Sitemizdeki yaz, resim ve haberlerin her hakk sakldr. zinsiz, kaynak gsterilmeden kullanlamaz.